آموزش کیک

دلایل استفاده از بکینگ پودر در کیک ؟

دلایل استفاده از بکینگ پودر در کیک ؟

 نقش بکینگ پودر در کیک؟

وقتی که مواد اسیدی با مواد بازی ترکیب شوند، معمولا در نتیجه این واکنش گاز تولید می‌شود. برای جلو‌گیری از اینکه این پودر بلافاصله پس از ایجاد شدن واکنش دهد، اسید هم در آن استفاده می‌شود. این کار باعث می‌شود که این پودر تا زمانی که آب به آن اضافه نشود، خود به خود واکنش ندهد.

»»» مرکز خرید آنلاین انواع لوازم قنادی و لوازم کافی شاپ کلیک کنید…
وقتی که رطوبت به بیکینگ پودر می‌رسد، اسید و باز واکنش می‌دهند و گاز دی‌اکسید کربن تولید می‌کنند. وقتی این گاز تولید شود، در خمیر گیر می‌افتد، که همین باعث تورم یا پف کیک می‌گردد.
همانطور که گفته شد، نشاسته خنثی که به بیکینگ پودر اضافه می‌شود، رطوبت محیط را جذب می‌کند. به علاوه از واکنش در طول مدت زمان نگهداری پودر، جلوگیری می‌کند.

 نقش بکینگ پودر در کیک؟
نقش بکینگ پودر در کیک؟

 بیکینگ پودر در مقابل جوش شیرین

بیکینگ پودر شامل اجزاء اسیدی و بازی است و بر اثر رطوبت یا گرما واکنش می‌دهد. در حالی که جوش شیرین یک پودر بازی است و برای واکنش نیاز به یک ماده اسیدی (مثل آب‌لیمو، سرکه یا غیره) دارد.

»»» مرکز خرید آنلاین انواع لوازم قنادی و لوازم کافی شاپ کلیک کنید…
بیکینگ پودر را می‌توان در دمای اتاق با ترکیب جوش شیرین (باز)، کرم تارتار (اسید) و نشاسته ذرت درست کرد. اگر قرار است ترکیب بلافاصله مورد استفاده قرار گیرد، اصلا نیازی به نشاسته ذرت هم نیست. کرم تارتار یک اسید واکنش دهنده است. بنابراین این ترکیب به عنوان یک بیکینگ پودر تک واکنشه در نظر گرفته می‌شود.
اینکه در دستورپخت‌های مختلف از بیکینگ پودر یا جوش شیرین استفاده شود، بیشتر به نسبت اسیدی دیگر مواد اولیه موجود در مایع کیک بستگی دارد. اغلب خمیرها بیشتر شامل مواد اولیه اسیدی هستند.

به همین خاطر استفاده بیش از حد از بیکینگ پودر منجر به تولید یک خمیر اسیدی می‌شود و البته طعم نهایی کیک هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد. به همین ترتیب اگر یک خمیر شامل مواد اولیه اسیدی نباشد و جوش شیرین در آن استفاده شود، اسید کافی برای واکنش و ورآمدن کیک وجود نخواهد داشت. همچنین به علت ازدیاد مواد قلیایی، محصول نهایی کمی تلخ خواهد بود.

 بیکینگ پودر در مقابل جوش شیرین
بیکینگ پودر در مقابل جوش شیرین

چگونگی تست بیکینگ پودر

به این دلیل که بیکینگ پودر برای واکنش فقط به رطوبت احتیاج دارد، قرار گرفتن در معرض هوا، رفته رفته منجر به کاهش قدرت آن می‌شود. برای تست بیکینگ پودر، کمی از آن را در یک ظرف بریزید و کمی آب اضافه کنید. باید طی 10 الی 15 ثانیه، حباب‌های قدرتمندی ظاهر شود. اگر پودر با آب واکنش نداد، تاریخ انقضای آن گذشته است.

»»» مرکز خرید آنلاین انواع لوازم قنادی و لوازم کافی شاپ کلیک کنید…

بنابراین اگر می‌خواهید بدانید که بیکینگ پودر تاریخ انقضا گذشته شما هنوز سالم است یا خیر، و یا اینکه از گذشتن تاریخ انقضای آن اطمینان ندارید، تست گفته شده را انجام دهید تا مشخص شود بیکینگ پودر هنوز سالم است یا خیر. به طور کلی تا زمانی که بسته‌بندی بیکینگ پودر باز نشود، این ماده دارای تاریخ انقضای بسیار طولانی مدتی است. اما در صورتی که بسته بندی آن باز شود، مدت زمان تخمینی انقضا، 6 تا 18 ماه خواهد بود. به هر صورت اگر در تازه بودن بیکینگ پودر تردید دارید، با انجام تست مذکور وضعیت را تحقیق کنید و توجه چندانی به زمان انقضا نداشته باشید.

منبع: مدرسه شیرینی ایران | iranpastryschool.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enter Captcha Here : *

Reload Image